Jul 19, 2013

DIY : Fabric Wall Deco / Hiasan Dinding Menggunakan Fabrik


Sekarang ni dah macam trend plak buat wall deco ni..Saya pun bercadang nak buat wall deco macam ni..atleast xde la kosong sgt dinding rumah tu kan..

Saya rasa idea ni mmg berkesan untuk menghias rumah..terutama skali macam saya ni..(adat menumpang/menyewa rumah org) tuan rumah xbagi nak tebuk lubang kat umah die sana sini...huhu ;(

Ok, xpe la..dah adat sewa umah orang kan...kiter ikut jer la agreement. Dah janjinyer gitu. 

So, aper kate kiter wat DIY wall deco ni sendiri menggunakan styrofoam..
Mudah, ringan, murah, xmenggunakan paku @ tebuk lubang pada dinding..Hanya guna double sided tape je untuk lekat pada dinding...korang juga boleh recycle jer lebihan2 kain baki kain langsir, kusyen..

Tapi sebelum tu, jom kiter tengok antara contoh2 wall deco ni..(mane tau kut bleh jadi idea nanti)




 




 

Ok..dah cuci mater kan?? Ape kate kite try diy plak..
Tutorial ni saya jumpa dr bloger lain..(tp dah xingat sape..minta halal yer info yg saya share kat page ni..

 Step-by-Step-Instructions-2






1. Apa yang perlu ada dah paling penting sekali ialah FABRIK..xkisah corak @ kain yg menjadi pilihan anda..

*sebaiknya guna fabrik yang tebal untuk memudahkan kerja2 membalut..Hasil dr kain tebal jugak lebih tahan lama dan kemas. 







2. Perlu ada styrofoam board.

*terpulang kepada selera anda nak tebal mane & berapa keping pun..

*styrofoam board boleh dibeli di kedai alat tulis






3. Selain itu, gunting & glue gun juga diperlukan








4. Balut polistrin tu dgn kain hiasan tu mcm nk balut buku/hadiah. Gamkan kemas2.. pastikan kain tu dilekatkan dgn tegang supaya x la nti menggelebeh jer hiasan tu






5. Inilah hasil setelah siap...so kat bahagian belakang, boleh la ditampal dengan double sided tape.Kemudian tampal pada dinding












 
Inilah hasilnya..  Dijadikan hiasan kepala katil dlm bilik

2 comments:

  1. Wah menarik dan mudah jer kan.
    Akak beli kat Nilai 3, 2 set frame 3 serangkai. Harga 100++ each set. Kalau tau baik buat jer. Lagi jimat...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum tuan rumah,mohon maaf izinkan saya tumpang mencari sesuap kfc..hihihi..nama saya mkay installer dan supply wallpaper sekitar lembah klang, kelebihan wallpaper ni banyak : boleh basuh,tutup keretakan dinding,corak dn warna berbagai,senang jaga,cantik dan lain2, saya jual murah je untuk korean wallpaper saiz 150sft rm399.00 pemasangan rm210.00 sahaja.. Bukan tu je , kalau beli 5 roll boleh dapat rm470.00 per roll siap pemasangan.berminat call la saya 01123231600.terima kasih tuan rumah.

    ReplyDelete